france swedish posture shop german swedish posture shop

Säker betalning med Klarna   nöjda kunder Gratis leverans över 1100kr    fri frakt  Snabba leveranser

Visste du att 20 procent av de som har börjat jobba hemma under pandemin uppger att de fått ont i hand, arm eller nacke enligt nya undersökningar? 

Musarm börjar som molande värk i armen, men vad beror egentligen musarm på och vad kan du göra för att förebygga detta vanliga problem?

Musarm är en folksjukdom

Musarm är ett samlingsnamn för värk i arm, nacke, rygg, handled och fingrar. Det beror främst på att man gör många upprepade, små rörelser med musen. När man arbetar med musen håller man dessutom ofta handen i ett onaturligt läge. Handleden blir böjd bakåt och fingrarna spända. Den största belastningen är inte när man klickar eller rör musen utan när man håller handen beredd att klicka.

Hur vet du att det är musarm?

Alla som arbetar mycket med sin dator och datormus eller spelar mycket dataspel kan få musarm. Risken ökar när man har arbetsuppgifter på datorn som kräver små och känsliga rörelser. Även stress kan öka risken eftersom man ofta spänner sig när man är stressad.

Musarm kan visa sig som en molande smärta i armen som känns både när man vilar och när man anstränger armen. Det kan också kittla i fingrarna ungefär som när en kroppsdel somnar. Musarm kan också ge domningar och förlorad känsel. Ibland kan man uppleva det som att händerna blir kalla. 

Eftersom det är svårt att ge en diagnos ska man alltid vända sig till en fysioterapeut, naprapat eller en läkare om besvären inte går över inom några veckor.

Tips för att förebygga musarm

Använd gärna kortkommandon på ditt tangentbord istället för att använda musen

• Flytta musen till andra sidan tangentbordet och använd andra handen. Det kan vara svårt i början, men är en vanesak.

Ta aktiva minipauser och passa på att stretcha! Den främsta anledningen till musarm är långvarig, ensidig belastning. Använd exempelvis Trainer för enkel stretchning. 

• Variera din arbetsställning. Växla mellan att sitta och stå om du har höj- och sänkbart skrivbord, annars kan du alltid bygga upp med böcker. 

• Håll handleden rak, inte vriden mot lillfingret, när du använder musen. Låt handen vila på skrivbordet och inte på musen när du inte använder den. Försök också att inte spänna musklerna utan jobba avslappnat.

• Arbeta med armar och händer nära kroppen.

Använd Carpal handledsstöd, bekvämt, snyggt och enkelt att använda. 

Tips på produkter

FLEXI
Effektivt hållningsband – “Det svenska originalet”

CARPAL
Ergonomiskt handledsstöd som förebygger musarm

BALANCE
Instabil balanssits för aktivt och ergonomiskt sittande

TENS-EMS
Elterapi för smärtlindring utan biverkningar

0
Din Varukorg
Scroll to Top