VÄLKOMMEN TILL VÅR BLOGG

Blogg

Här på vår blogg hittar du nyheter, artiklar och tips om hållning, smärtlindring, hemmaträning, massage och ergonomi. Vetenskapliga bevis stärker effekten av våra produkter. Har du besvär såsom nackspärr, diskbråck, musarm, ryggskott, skolios, migrän, huvudvärk, stela axar då har du hittat rätt.

Benefits in the Slopes: Posture that Makes a Difference!

Fördel i skidbacken: Hållningen som gör skillnad!

Det finns något magiskt med att sätta på sig skidorna och ge sig ut i backarna, eller hur? Men visste du att din hållning spelar en enorm roll för att maxa skidupplevelsen? Vi tar en titt på hur du kan bli en ännu bättre skidåkare genom att bara justera din hållning lite grann.


Läs mer

Forward head posture - "Ipad neck"

Gamnacke

Hur man blir av med gamnacke: En guide till bättre hållning. Gamnacke är en hållningstyp där huvudet är i en framskjuten position. Det är vanligt bland vuxna i Sverige, och vi ser nu också en ökning hos barn.

Läs mer

Lower back pain

Ryggskott

Ryggskott kan uppstå av flera olika anledningar: överansträngning, dålig hållning, skada på ryggen, försvagade muskler och åldrande. Vi har produkterna du behöver för ryggskott.

Läs mer

Kyphosis

Kyfos

Kyfos är ett medicinsk tillstånd som avser en onormal krökning av ryggraden i den torakala (övre rygg) regionen. Den normala krökningen av ryggraden tillåter balans, flexibilitet och stötdämpning. Men överdriven krökning i den torakala ryggraden kan leda till en tillstånd som kallas kyfos. Kyfos kan också benämnas som gamnacke, ipad-nacke, kutrygg eller puckelrygg.

Läs mer

Scoliosis

Skolios

Symtomen på skolios kan variera beroende på graden av krökning, men vanliga tecken inkluderar en ojämn rygg, axlar som är ojämna eller olika höjder, en lutande höft eller en kropp som lutar åt ena sidan. I vissa fall kan skolios också orsaka ryggont eller andningssvårigheter.

Läs mer

bad neck posture

8 tips för bättre hållning

En bra hållning signalerar självförtroende och självklarhet: ”Här är jag!”. Det finns även många hälsofördelar med att dra tillbaka axlarna.
Se våra 8 tips för att i vardagen bibehålla en bra hållning. 

Läs mer

bad to good posture

Varför ska jag ha en bra hållning?

Sträck på dig! Att ha en konstant dålig hållning ökar belastningen på ryggraden. Men en dålig krummad hållning är inte bara dålig för din rygg, den pressar också ihop dina inre organ och gör det svårare för dina lungor och tarmar att arbeta.

Läs mer