france swedish posture shop german swedish posture shop

Säker betalning med Klarna   nöjda kunder Gratis leverans över 900 kr    fri frakt  Snabba leveranser

Skapa en ergonomisk miljö hemma. Se alla tips nedan. 

 

1. Aktivitetsbaserat

Tänk aktivitetsbaserad arrbetsplats även på hemmakontoret. Vilken plats är bäst ämnad för vilka uppgifter? Gå runt eller ta en promenad och ta ett informellt samtal. Sitt vid köksbordet och skriv på rapporten. Sitt i soffan och läs långa mailet från kollegan. Förflyttningar ger värdefulla minipauser. 

aktivitetsbaserat hemmakontor
håll koll på tiden

2. Håll koll på tiden

Schemalägga och ställ klockan för att pauser, bensträckare, vätskepauser. Nya vanor behövs för att de ska bli naturliga även i hemmamiljön. Schemalägg lunch, vardagsrörelse och pauser likaväl som möten och ostörda arbetspass.

3. Ändra sittställning

Ha en kudde bakom ryggen. Ha en stol som är i bra nivå mot bordet och för din längd. Bygg upp bordet eller stolen genom att ställa på böcker eller liknande så det blir en bra nivå. Värd investering på ett par minuter. Sitt långt ut på stolen. Slappna av i rygg och mage men var ändå uppsträckt då jobbar du med den inre hållningsmuskulaturen och får en djupare andning. 

Office worker with pain from sitting at desk all day
stå upp och jobba

4.Stå då och då

Skapa en plats där du åtminstone tillfälligt kan stå. Lägg upp böcker på hög för att höja dator och skärmen. säkerställ att tangentbordet och musen kommer så att axeln kan vila mot ett underlag med underarmen i 90-graders vinkel mot axeln. 

5. Stanna upp

Stanna upp regelbundet och gör dig medveten om kroppens position. Har du benen i kors eller fotsulorna i golvet? har du känslan av jämnvikt mellan sittbenen? Känns det som huvudet hänger framför/mellan axlarna eller är balanserat ovanpå ryggraden? Har du en anspänning i bålen och magen eller en rundad rygg? Sitter du antingen med bäckenet lutat mot ryggstödet eller sitter du långt ut på stolskanten så ryggen inte lutar mot ryggstödet, eller har du råkat hasa ner och halvligga på stolen med ryggen i en båge mot ryggstödet? Har du armarna i 90 grader från axeln eller armen hängande i luften? Var har du axlarna uppe vid öronen eller behagligt avslappnade med skulderbladen rullade bakåt? 

hemmakontor
hemmakontor syn

6. Synen

Ögonen bestämmer ofta kroppspositionen för att du ska kunna se det som är och visas på skärmen. Se till att du har ställt in zoomningen på skärmen på ett bra sätt och slarva inte med glasögon om du vet att du har nytta av det. 

7. Starta i rätt ergonomi

Starta varje arbetsmoment med rätta ergonomin. Fotsulorna i golvet, jämnvikt mellan sittbenen, huvudet balanserat ovanpå ryggraden, uppsträckt rygg med avslappning i yttre musklerna och andas med magen, du sitter antingen med bäckenet lutat mot ryggstödet, armarna i 90 grader från axeln och axlarna behagligt avslappnade och skulderbladen lätt roterade bakåt. 

Man working in office on sunny day
påminnelse hållningen

8. Påminnelse

Sätt en post-it lapp på skrivbordet eller vid sidan av skärmen med ordet Hållningen 🙂 och en smile. Så effektfullt att du gör skillnad varje gång du ser lappen medvetet eller omedvetet. Du vet väl att en bra hållningen påverkar hormonerna, kortisol stresshormon går ner och testosteron handlingskraft hormonet går upp vilket du behöver under arbetsdagen. 

9. Rör på dig även sittande

Vagga från sidan till sidan på stolen. Sträck upp ena handen eller båda händerna ovanför huvudet. Luta huvudet bakåt så ryggen får en bakåthöjning. Lyft benen och gå på stället eller hoppa upp och ner med fötterna. Syftet med rörelsen är att säkerställa god cirkulation och små rörelser för att bli av med skadliga ämnen som bildas i kroppen vid för långvarigt stillasittande en liten stund av aktivering av stora muskelgrupper för dessa skadliga ämnen att försvinna. Spänn en muskelgrupp i taget och slappna av. Rör på käkarna och grimasera med ansiktet. 

Businessman at the desk in his office stretching arms.
varför

10. Ditt varför

Allt ovanstående är enkelt och tar inte mycket tid men trots det kommer det inte att bli gjort om du inte har din egen motivator eller syfte till varför du vill säkerställa en bättre ergonomi. Så vad är ditt mål? Slippa ont i ryggen? Bli effektivare? Använda musklerna under arbetsdagen eller få eller behålla en bra hållning?

Tips på produkter

FLEXI
Effektivt hållningsband – “Det svenska originalet”

CARPAL
Ergonomiskt handledsstöd som förebygger musarm

BALANCE
Instabil balanssits för aktivt och ergonomiskt sittande

HEMMAKONTOR SMART KIT
Ergonomiskt kit med balanssits och hållningsband

0
Din Varukorg
Scroll to Top