Smygträna

Hitta möjligheter till träning under dagen med tips från Leila Söderholm

varje minut gör skillnad

Man kan lätt förledas att tro att alla andra människor tränar, men sanningen är att det är få av oss som motionerar tillräckligt. De flesta av oss är mer eller mindre stillasittande, vilket påverkar vår hälsa negativt på en mängd olika sätt. De goda nyheterna är dock att även den lättaste träningen, den minsta rörelsen, gör skillnad. Om den blir av.

vardagsträning

1) Se till att omge dig på kontoret och hemma med inbjudande träningsprodukter som stimulerar till aktiva minipauser. En pilatesboll i sovrummet, En Posture Trainer på skrivbordet, en Posture Balance på kontorsstolen och en träningscykel i källaren.

2) Välj alltid trapporna och inspirera andra till att också göra det när du är i sällskap med andra.

3) När du väntar på buss eller tunnelbana välj att gå fram och tillbaka på perrongen istället för att stå eller sitta stilla. Det ger inte bara motion utan också världens bästa sätt att få ut skadliga stresshormoner från kroppen.

4) Ha ett dagligt mål, 7 minuters träning på vardagsrumsmattan, lika många armhävningar som din ålder varje morgon eller 10 repetitioner av dina 4 favoritövningar med Posture Minigym. När rutinen har satt sig så går det av sig själv att fortsätta uppfylla hälsomålet.

5) Gör som ett barn, barn hittar ofta naturliga möjligheter till rörelse och aktivitet, balansera på trottoarkanten, springa av lycka eller hoppa över gaturutor.

6) Stå vid skrivbordet, sitt på en Posture Balance, bryt stillasittande genom att vara först med att hämta kaffe eller utmana kollegorna i en Posture Jump utmaning med 200 hopp spritt under dagen.

träna med...

5/5

Ett komplett och portabelt gymkit för varierad träning hemma eller på resan. Innehåller justerbar stång, långt träningsband, miniband och dörrhylsa.

695 KR

5/5

Gummiband 3in1: Stretch, Träning och Hållningsband. Förbättrar din hållning, rörlighet och styrka i hela kroppen. Perfekt att ha med sig i väskan!

295 KR

fakta

hållningsträning

Hållningsträna hemma med övningar som den posturala terapeuten Linda Carlsson tipsar om från Caversus. 

Du behöver jobba aktivt hela dagen för att förbättra kroppshållningen – det behövs kontinuerlig träning. En god hållning behöver övas upp med kontrollerade och medvetna rörelser.

För att få en god hållning räcker det alltså tyvärr inte med att sträcka på sig några gånger per dag.