france swedish posture shop german swedish posture shop

Säker betalning med Klarna   nöjda kunder Gratis leverans över 1100kr    fri frakt  Snabba leveranser

Ont i ryggen pga ischias, ryggskott, diskbråck, nackspärr och ländryggssmärta? Ryggsmärta kan bero på många orsaker men leder till en jobbig vardag med dålig livskvalitet. Se våra tips på hur du förebygger ryggont.

 

Människan byggdes inte för att sitta på en stol hela dagarna. Ryggsmärta är en av de vanligaste anledningar till smärta och värk. Var tredje svensk drabbas varje år.

Ryggproblem kan uppstå av olika skäl, men ofta kommer det med åren.  Olyckor och fall kan ställa till det i ryggen, men minst lika ofta är det ett stillasittande liv med dålig hållning och svaga muskler som orsakar det onda.

Vad är ischias?
Ischiasnerven löper från ryggraden på höftnivå ner mot fötterna och kan retas eller komma i kläm. Smärtan sitter oftast lågt i ryggen och strålar framför allt ner mot benen. Vissa rörelser gör extra ont. Ibland kan man få känselbortfall och muskelsvaghet.

Vad beror ischias på?
Antingen kan olika triggerpunkter i muskeln reta nerven, eller så är muskeln så spänd att den klämmer åt nerven, tex vid graviditet. Det kan också bero på att det finns en förträngning mot nerven från en disk. 

Hur behandlar man ischias?
Det varierar men en muskelorsakad ischias lindras med antiinflammatoriska smärtstillande och mild rörelse. TENS-EMS elterapi är en mycket bra behandling, eller avlastning med ett stabiliserande ryggbälte

Hur förebygger man muskelorsakad ischias?
Man behöver oftast stärka muskulaturen och/eller hjälpa musklerna att slappna av och inte vara så spända.  Är det den djupa päronformade rumpmuskeln (piriformis) som krampar behöver man stretcha eller få massage. Är det den djupa höftböjarmuskeln iliopsoas som är försvagad behöver man aktivera den, sedan måste man jobba med att inte svanka för mycket. Vägen dit handlar ofta om att stärka bukmuskulaturen, tex med att sitta på vår balanssits Balance eller träna bort svanken med Minigymmet. Stretching och pilatesträning är mycket bra sätt att komma åt de djupare musklerna. 

Vad är ryggskott? 
Ryggskott är en plötslig kraftig smärta i ländryggen där ryggen blivit “låst”, krampande muskler och kraftigt nedsatt rörelseförmåga. Ibland upplever man även strålande smärta ned i benet = lumbago ischias.

Vad beror ryggskott på?
Det är oftast en kramp som utlöses av spända ryggmuskler, eller så kan krampen bli en följd av försvagad, degenererad disk. Vanligt är att det utlöses av att man lyft tungt i ett vridläge. 

Hur behandlar man ryggskott?
Antiinflammatorisk medicin och moderat lugn rörelse hjälper till. Undvik luftdrag och kalla bad. Försök töja ut krampande muskler. Använd Trainer för lättare stretch eller lägg dig på Back Stretch för att sträcka ut ryggen om det går. 

Hur förebygger man ryggskott?
När det onda lagt sig, försök stretcha av rumpa, baksida och lår regelbundet. Musklerna kan även behöva stärkas upp genom specialanpassade övningar med exempelvis minigymmet. Pilatesträning hjälper många. Tänk dock på att för tidigt påbörjad behandling kan förvärra smärtan av ryggskottet.

Vad är nackspärr?
Nackspärr innebär att du plötsligt får kramp i nackmusklerna, det gör ont och du blir stel i nacken. Du har kramp och ont samtidigt som du får svårt att röra på huvudet. Vanligtvis är det svårare åt ena hållet. Det kan göra mycket ont när du försöker vrida på huvudet.

Vad beror nackspärr på?
Besvären kan komma när du gjort en häftig rörelse med huvudet eller sovit i en obekväm ställning. Men andra gånger finns det ingen tydlig orsak.

Hur behandlar man nackspärr?
För de flesta går det onda i nacken över av sig själv inom ett par dagar eller en vecka.

Värme kan ofta minska värken. Du kan till exempel linda en halsduk runt halsen eller använda en värmedyna, ta tex vetekudden från vår ländryggsbälte Stabilize. En varm dusch eller ett varmt bad kan också kännas skönt och lindra smärtan.

Det är lätt att tro att kroppen läker bäst när den vilar, men kroppen trivs bra när den får röra på sig. Den ökade blodcirkulationen påverkar hela kroppen positivt och gör så att läkningen går fortare. Du bör försöka undvika rörelser som gör ont, men annars ska du röra dig så mycket du kan. Använd Trainer för att sträcka ut kroppen och TENS-EMS elterapi för smärtlindring.

Hur förebygger man nackspärr?
Genom att inte röra sig i för häftiga rörelser, lyfta för tungt i felaktig position sova med för dragigt från fönstret. Det gäller även att hålla sig rörlig och regelbundet motionera och stretcha ut musklerna så de inte är för spända.  Använd Minigymmet för rolig hemmaträning. 

Vad är lumbago?

Den vanligaste typen av ryggbesvär är smärta i nedre delen av ryggen. Ont i ländryggen, lumbago, börjar ofta med svag, gradvis ökande värk och en känsla av trötthet. Värken brukar öka när ryggen belastas. Lumbago kallas ofta för ”vanligt ryggont”.

Vad beror lumbago på?
Det finns många olika anledningar till ryggont. Du står för mycket, lever ett för stillasittande liv, tränar fel, tränar inget, har en svag rygg-och bålmuskulatur, är överviktig. Det går inte att säga en orsak till lumbago. 

Hur förebygger /behandlar man lumbago?
Det gäller att inte belasta kroppen fel eller för mycket, röra sig regelbundet, styrketräna ryggen och bålmuskulaturen, hålla en jämn vikt etc. Ett tips är att jobba på vår balanssits för att stärka upp kroppen medan du gör annat. När du upplever smärta är även vår TENS-EMS apparat bra eller det stödjande ryggbältet Stabilize med värmeterapi. 

Vad är diskbråck?
Diskbråck beror på att en del av diskens innehåll pressa ut, och då hamnar nerver i kläm. Diskbråck upplevs genom en utstrålande smärta i något av benen och ibland även domningar och muskelsvaghet. Smärtan kan vara väldigt stark och ta över livet. Vanligast med diskbråck är mellan 20- och 60-års ålder. 

Vad beror diskbråck på?
Friska diskar får aldrig diskbråck utan disken måste först ha fått degenerativa förändringar. Själva diskbråcket kan uppstå om trycket på disken blir för stort, det kan hända vid vridmoment när man vrider och lyfter samtidigt. Det kan även uppstå till följd av långvariga muskelspänningar. Andra orsaker är om man springer på hårt underlag, är överviktig eller väldigt stel / överrörlig. 

Hur behandlar man diskbråck?
Om du misstänker diskbråck är det bra om du lägger på kyla på ryggen för att minska svullnad och smärta, tex en påse frysta ärtor eller  vår kylgel. Diskbråck kan behöva opereras så läkare ska alltid kontaktas. Är det ett vanligt diskbråck, att det smärtar men att du ändå har funktion bör du försöka hålla dig i rörelse och inte vara helt still. Trainer är ett bra redskap för att enkelt kunna stretcha ryggen. 

Hur förebygger man diskbråck?
Se  till att ha ett bra ryggbälte, Stabilize ländryggsbälte,  och rök inte då det förstärker den genetiskt styrda disdegenerationen.

Tips på produkter

STABILIZE
Stödjande ryggbälte med värmeterapi för en ond rygg

TENS-EMS
Elterapi för hemmaanvändning som lindrar smärta effektivt

TRAINER
3in1 stretch, träning och hållningsband 

KYLGEL
Roll-on kylgel med Aloe Vera för smärtlindring

0
Din Varukorg
Scroll to Top