france swedish posture shop german swedish posture shop

Säker betalning med Klarna   nöjda kunder Gratis leverans över 1100kr    fri frakt  Snabba leveranser

Vi har pratat med Malin Ewerlöf, en av Sveriges främsta friidrottare, om löpteknik och tips på övningar för en bättre hållning under springturen.

Hållningen är viktig 24/7

Jag heter Malin Everlöf och jag har sprungit hela mitt liv både professionellt och som motionär.

Det här med hållning, det handlar inte bara om att ha en bra hållning ute i löpspåret. Dygnet har många timmar och vi är många som sitter väldigt mycket på dagarna så det här handlar även om de andra timmarna när man inte springer.

Det kan vara bra att göra övningar att varva sitt kontorssittande med för att komma upp och sträcka på sig. Det är också bra att tänka på hållningen i bålen och i axelpartiet även när man sitter vid skrivbordet.

Nedan delar jag med mig av tre enkla övningar för löptekniken som är väldigt bra för att just få en bra hållning innan man kör igång ett löppass. Det ger en bra uppvärmning och dessutom hamnar man i rätt position redan innan intervallerna eller om man kanske t.o.m övar på att springa lite fortare.

höga knän

Övning 1: Höga knän

Jogga framåt med höga knälyft och en bra armpendel. Det bidrar till en bra höftposition och hållning i överkroppen. På detta sätt får du igång knälyftet och ser till att ha överkroppen på rätt ställe. 

Övning 2: Indianhopp

I indianhoppet är hela kroppen med i en bra position och du får även här ett bra knälyft. Det ger en spänst dessutom i vad och fot och överkroppen tvingas till en bra position. Höften tvingas framåt och överkroppen blir väldigt stark med en överdriven armpendel.

Övning 3: Bensparkar "Ravelli"

”Ravelli”, raka bensparkar framåt, är en övning som är bra för att ge spänst i vader och fötter men den är även väldigt bra för att få en stark position i överkroppen också. Kroppen tvingas till en bra hållning med bålen på rätt ställe och här tar vi bort armarna så vi behöver jobba med en stabilitet i bålen. Det blir som en statiskt styrkeövning för bålen.

Dessa 3 övningar är väldigt bra träning för att bli en bättre löpare och för att aktivera en stark och stolt hållning både under löppasset och samtidigt till vardags. 

Produkter för hållningen

FLEXI
Effektivt hållningsband som är perfekt för att bli påmind om hållningen före, under eller efter löpningen. 

SPORTS TOP
En snygg och effektiv träningsbh som justerar dina axlar till rätt position under löppasset. 

BALANCE
Instabil balanssits för att träna upp och stabilisera bålen. En stark bål orkar hålla upp kroppen längre. 

TRAINER
Träning- Stretch och hållningsband 3in1. Stärk överkroppen som en del av din löpträning. 

0
Din Varukorg
Scroll to Top