Användningsområden

När behöver du tänka på hållningen?

Vissa fokuserar bara på hur de håller ryggen och axlarna när de tränar eller lyfter vikter, men man måste vara uppmärksam på sin hållning hela tiden, var som helst: oavsett om det är i matbutiken, i tunnelbanan eller när man ser på TV hemma.

 

En dålig ergonomi, hållning och inaktivitet på arbetsplatsen kan innebära lägre produktivitet, fler sjukskrivningar och en sämre arbetsmiljö. 

Det viktigaste när du tränar (om du vill ha resultat) är din hållning! En bra hållning bidrar till en ökad kroppskontroll, rörelseförmåga & prestation. 

Långa timmar med repetitiva rörelser och statisk positionering. Dålig ergonomi, bristen på planerade pauser och fysisk aktivitet, stress, livstil.. Listan kan göras lång och skadorna kan bli många. 

När du är gravid stjälps bäckenet framåt-nedåt och följden blir att du får mer svank och att samspelet mellan bukmuskler och ryggmuskler förändras. En bra hållning avlastar ryggen. 

Många är vi föräldrar som oroligt och frustrerat tjatar om att sitta rakt i ryggen till våra barn som i timmar hukar över sina skärmar. Ett hållningsband under skärmtiden bör vara lika självklart som ett säkerhetsbälte på bilfärden. 

En av de vanligaste orsakerna till ryggsmärtor börjar med en dålig hållning som leder till en krummad rygg och svag bålmuskulatur. Rygg-, nack- och axelsmärtor är en av de främsta anledningarna till sjukskrivningar. Förebygg problem och dålig hållning.